Simson Star

Simson Star

Munkalista, avagy "hogyjavítom megasztárom"

2018. február 12. - vermes tibi2

Először is egy fontos dolog: nem sztár, hanem stár. A motor nem az angol csillagról, hanem a német seregélyről kapta a nevét, s mivel a németben a szókezdő, mássalhangzó előtt álló s-et nem sz-nek kell ejteni, marad s. Stern, spielen, stb. Tehát: "szimszon stár".

Másodszor egy hasonlóan fontos dolog: azt gondoltam, hogy a Simsonokhoz mindenféle dokumentációt meg fogok tudni találni a neten, de ez sajnos nincs így. A Babettákat példaértékűen dokumentálta Selmeci Marcell a jawamoped.hu oldalon, s a Rigákhoz/Verhovinákhoz is minden szükséges adat megtalálható a Riga klub oldalán. A Starról viszont alig találtam valamit. A simsonstar.gportal.hu oldalon működő fórum nagy segítséget jelenthet, de itt csak kérdezz-felelek útján juthatunk információkhoz - lényegesen egyszerűbb és gyorsabb lenne, ha létezne egy Starról szóló oldal. A Simson klub levédte az információit, klubtagnak kell regisztrálni hozzá - ez nekem egyáltalán nem szimpatikus. Egyébként is sok rosszat hallottam már a Simson klubról, a Staros fórum is részben az őket való kikerülés érdekében jött létre. Szóval, éppen a Simsonnál, a legnépszerűbb márkánál kell szembesülnöm az információhiánnyal. Külföldi, főleg német nyelvű oldalakon is inkább csak a blokk szereléséről/tuningolásáról találtam adatokat.

Tapasztalati úton kell tehát megtanulnom Simsont szerelni, legalább részben.

Igyekezni fogok mindent részletesen dokumentálni, hogy legalább itt meglegyenek azok, amiket máshol nem találtam én sem.

Jó lett volna már a szétszerelést is alaposan végigfényképezni, de ezen már túl vagyunk. Jelenleg darabokban van a motor, néhány dolgot már megrendeltem hozzá, s amíg a futár megjön, jön a felújítás nulladik, egyik legfontosabb lépése: a listaírás.

1. A lábtartót meg kell hegeszteni. Úgy tudom, típushiba, hogy elhajlik. Lehet venni komplett lábtartót, amit be lehet hegeszteni a régi helyére, de ennek nem sok értelmét látom, mert egyrészt kicsit körülményes kiflexelni a régit a helyéről, másrészt az új is olyan, mint a régi, vagyis gyárilag gyenge. Megpróbálom az eredeti lábtartót megmenteni, megerősíteni. Meglátjuk, mi lesz ebből.

2. Az első villa csapágyazásának cseréje. Tipikus jelenség, hogy a Star nagyobb sebességnél beszitál, ennek elkerülése/csökkentése érdekében az első felfüggesztésnél különös gonddal akarok eljárni a felújítás során.

3. A teleszkópok javítása. Hát, ettől félek egy kicsit, mert egyelőre fogalmam sincs, hogyan lehet biztonságosan szétszedni a teleszkópokat, s ha szét is szedtem, akkor sem vagyok benne biztos, hogy fel lehet/tudom újítani a belső dolgokat. A teleszkópok komplett cseréje kissé drága lenne, szóval próbálom megmenteni az eredetieket. Meglátjuk.

4. Kerekekben csapágycsere. Ez rutinfeladat. (Remélem nem csalódom.)

5. Tank rozsdátlanítása. Ilyet is csináltam már.

6. Kipufogó tisztítása. Remélem, menthető még. A könyökcsövet már kiégettem - a krómozást nem kellett megmenteni, csupa rozsda volt.

7. Üléslemez megmentése (ha még lehetséges).

8. Villamos rész. Na, ez nagyobb kör lesz. A Simsonok elektronikája lényegesen bonyolultabb, mint más kgstsmkp-ké. Akkut már vettem hozzá, és kormányvég indexeim is vannak. Itt tervezek némi átalakítást, ledes fényforrásokat akarok használni, szóval ezt az egész részt még ki kell találnom.

9. A blokk... Ezt első körben nem akarom felújítani, egy takarítás után megy vissza a vázba és gyí.

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesstar.blog.hu/api/trackback/id/tr3413658602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása