Simson Star

Simson Star

Első villa, sikerek és kudarcok

2018. február 23. - vermes tibi2

Összegyűlt egy pár fénykép, igyekszem őket feltölteni, de hogy jól követhető legyen a blog, több tematikus részben teszem fel. Elsőként még mindig az első villán rugózom.

Az első lengéscsillapítókat nem újítottam föl, mert kiderült, hogy ez nem is olyan egyszerű - ha egyáltalán lehetséges. Szóval megtisztítottam, próbáltam beolajozni, hogy ne nyiszogjon annyira és kicseréltem a végeikben a gumi szilentet. Ez a gumi alkatrész néhány évtized alatt bekeményedik, úgyhogy ajánlatos időnként cserélni, s mivel kapni lehet ilyet a boltokban, az nem okozhat komoly problémát. Egy szélesebb végű csavarhúzóval kitoljuk a közepéből a perselyt, aztán kipiszkáljuk a gumit. Megtisztítunk mindent a fél évszázados oxidációtól, alaposan beolajozzuk a gumit és a perselyt és kiszedéssel ellentétes sorrendben mindent visszateszünk. Az alábbi képen bal oldalt a régi, jobb oldalt a felújított lengéscsillapítót láthatjuk, fölöttük az új illetve a régi gumiszilentet.

dscn1664.JPG

A bal oldalin kicsit látszik, hogy a gumi félrenyomódott és nem középen áll a persely.

Az első lengővilla is ilyen megoldással van rögzítve, itt is el akartam végezni a szilent és persely cserét.

dscn1666.JPG

Itt azonban volt egy kis gond az utángyártott alkatrészekkel. A fém persely olyan volt, amilyennek kell lennie, de  a gumi nem egészen.

dscn1668.JPG

dscn1667.JPG

A képeken jól látszik, hogy a szilent hosszabb és a belső átmérője kisebb. Próbáltam beerőszakolni a helyére, de reménytelen volt, így végül a régi alkatrészekkel raktam össze. Mivel tapasztaltam már néhány meglepő dolgot az utángyártott alkatrészekkel kapcsolatban, nem lepett meg nagyon a dolog - de természetesen az sincs kizárva, hogy én tévedtem, s ez az alkatrész nem ide való, hanem valami másik Simson másik lengővillájának alkatrésze.

Annyit tettem meg itt a felújítás érdekében, hogy jól beolajoztam a régi alkatrészeket. A villa ugyanis úgy mozog a helyén, hogy a gumi belsejében mozog el a persely, tehát legalább a berohadástól megszabadultunk.

dscn1669.JPG

A lengővilla beszerelése nem nagy vaszizdasz, egyszerűen átdugjuk az egészen a tengelyt. A sárvédőt ne hagyjuk ki!

dscn1672.JPG

Ez után jönnek a lengéscsillapítók. Először a felső végüket szereljük be. Lehet, hogy csak én vagyok béna, de ezzel elszórakoztam egy ideig. Itt ugyanis úgy kell a helyére dugni a csavart, hogy mindennek (alátét, gumigyűrű, a sárvédőben lévő alu persely, a "villaszár" külső része, lengéscsillapító, s a menetes belsőrész) egy vonalban kell állnia - de ezt beállítani csak saccra lehet. S ha a sárvédő még deformált is kicsit (egy ötven éves motornál ez előfordulhat), mindez még bonyolultabb. Szóval ehhez a művelethez kell némi türelem és szókincs.

dscn1681.JPG

dscn1674.JPG

Miután mindkét lengéscsillapító felső végét a helyére tettük, jöhet az alsó vég. Itt két lyuk közül választhatunk - az amolyan feszítettségi fokozat vagy terepváltó vagy gyári ültetés, vagy nevezzük aminek akarjuk, funkciója nem sok van, hiszen elég közel van egymáshoz a két furat, lényeges különbséget nem okozhat ha a másikat választjuk.

dscn1682.JPG

Ezzel az alsó résszel kész is vagyunk.

Fönt helyére tettem a lámpaburát. Ezt oldalt tartja egy-egy csavar, fent pedig egy gumigyűrű pozicionálja a villanyak köré (ez amúgy gyárilag fekete gumiszínű, de az enyémet lefestették pirosra).

dscn1685.JPG

dscn1686.JPG

Szereztem bele kormányzárat. Ez viszonylag drága mulatság, de a segédmotor kötelező tartozéka (ezt kevesen tudják). Lehet, hogy csak a házilag átalakított, sérülés után helyreállított végütköző rész miatt, de nem fordul el annyira az első villa oldalra, hogy a kormányzár kerekre kialakított belső vége becsússzon a helyére. Lereszeltem belőle két oldalról annyit, hogy a zár nyitott és zárt pozícióban is a helyére tudjon csúszni.

dscn1694.JPG

Fent a helyére tettem a menetes kónusz fölötti, pozicionáló bütyökkel ellátott alátétet s felcsavartam a (meglehetősen viharvert) anyát (vagy mi a neve).

dscn1698.JPG

dscn1699.JPG

Eddig tartott a sikertörténet.

A kereket a helyére téve kiderült, hogy az első villa kicsit deformálódott: a kerék nem egyenesen áll, a jobb oldali lengéscsillapítóhoz közelebb van a kerék pereme mint a bal oldalihoz (alighanem ez a deformálódás okozta, hogy az egyik teleszkópvégben a persely nem középpontos, ld. az első képen). S a kormányt felszerelve az is feltűnt, hogy az is hajlott: a bal oldala magasabban áll mint a jobb...

De ez már egy másik történet.

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesstar.blog.hu/api/trackback/id/tr9313691632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása