Simson Star

Simson Star

Nemzeti széthúzás

2018. április 06. - vermes tibi2

Holnap után szavazás, tessék elmenni! Én nem megyek, mert jobb dolgom lesz: az éve első veteránbörzéjén fogok alkatrészekre vadászni.

Legutóbbi írásomból kiderült, hogy "szar van a palacsintában", vagyis szét kell húzni a blokkot. Pedig nagyon nem akartam. De hát nincs mit tenni. A berúgó kart nem húzza vissza a rugója. Miközben az asztalon próbálgattam a blokkot, rájöttem, hogy nem a rendszer hibás, hanem aki összerakta (na, ennek most nem akart politikai tartalma lenni): kicsit húz vissza a rugó, de nem eléggé. Vagyis a helyén van, nem is törött, csak a legutóbbi összeszereléskor az összeszerelő nem tekert egyet rajta s nincs előfeszítve. A régi képeket nézegetve másik árulkodó jelet is észrevettem: volt a vázon egy gumipókdarab, ami minden bizonnyal arra szolgált, hogy beindítás után azzal lett rögzítve az egyébként lelógó berúgó kar.

Leeresztettem az olajat. A Simson olajleeresztő csavarja mágneses, összeszedi a vasmorzsalékot.

dscn1764.JPG

dscn1765.JPG

Lekaptam a deklit. A kuplung lamellái egészen újszerűek voltak. A legutóbbi szétszedés óta nem sokat használhatták ezt a motort. S ez a szétszedés nem lehetett nagyon régen (persze, mivel tizenöt éveig egy garázsban állt a motor, legalább tizenöt évvel ezelőtt volt), erre utal pl. a főtengely csapágya is: ez a műanyag cucc nem lehet nagyon régi.

dscn1769.JPG

Kicsit féltem a blokk széthúzásától. Riga, Komár, Babetta és Jawa blokkokat már húztam szét (vagy húsz évvel ezelőtt), Simsonét még nem. Ezt széthúzó szerszámmal szokás csinálni, de nekem olyan nincs. Megfordult a fejemben, hogy csinálok egyet, aztán mégis úgy döntöttem, megpróbálkozom vele anélkül - legfeljebb ha nem megy és elakadok, csinálok egyet és azzal folytatom. Annyit tettem meg a precizitás érdekében, hogy beszereztem egy gumikalapácsot és egy üthető, csavarkulccsal fogható (nem tudom, mi a neve ennek) csavarhúzót.

dscn1771.JPG

Egy kivételével az összes csavarral viszonylag könnyen boldogultam. Ezt az egyet viszont hiába nyúztam, végül le kellett fúrni a fejét.

dscn1773.JPG

dscn1775.JPG

dscn1776.JPG

dscn1821.JPG

Ezek után a jobb blokkfelet gázégővel megmelegítettem a csapágyak körül, majd gumikalapáccsal ütni kezdtem a két kiálló tengelyt. Természetesen figyelve, hogy tengelyirányú ütések legyenek. Csavarhúzóval nem kellett a két blokkfelet szétfeszítgetni, szétjött szépen anélkül is, szóval egyszerűbb volt, mint gondoltam. Kiszedtem (gumikalapács rulez) a főtengelyt. Itt érdekes dolgot találtam. lehet, hogy ez így szokás, de én még nem láttam ilyet: a csapágy furata egy fém betéttel van leszűkítve s ebben van a szimering.

dscn1779.JPG

A csapágyak állapota érdekes képet mutat: a legtöbb csapágy még használható lenne (de ha már széthúztam, cserélem őket), az egyik viszont szarrá van kopva. A legutóbbi széthúzáskor ezt vagy nem cserélték, vagy valami selejtes csapágyat szereltek be. Az alábbi két képen azt próbálom mutatni, mennyi mozgást engedett a kopott csapágy a tengelynek.

dscn1784.JPG

dscn1785.JPG

A visszahúzó rugó hibátlan állapotban van, csak éppen nincs a vége a helyére dugva, meg nem volt megtekerve. Mehet vissza majd a helyére.

dscn1790.JPG

Szóval, ahhoz képest, hogy úgy terveztem, a blokkhoz hozzá sem nyúlok, most itt tartok:

dscn1819.JPG

A csapágyakat kiszedtem a helyükről. Szakszerűenm rezsóval melegítve, aztán gyengédek kiütve.

dscn1825.JPG

Készítettem egy csomó képet a szétszerelésről - hogy össze tudjam majd rakni. Ezt most nem részletezem, több ilyen témájú videó van fenn a neten, de majd az összeszerelést én is megírom, lépésről lépésre.

Addig is: először munkát adok Briginek, közben meg megrendelem a csapágyakat és szimeringeket. De majd csak jövő héten: holnap után börze, meglátom, a hiányzó és cserélendő alkatrészek közül mit tudok ott beszerezni, aztán a maradékból rendelek szar utángyártottat. Közben biztosítást is kötök a motorra, mert most már hip-hop kész lesz!

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesstar.blog.hu/api/trackback/id/tr7713813826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása