Simson Star

Simson Star

Csészék, perselyek, rohadt pöckök s némi rozsda

2018. február 16. - vermes tibi2

Megjöttek a megrendelt alkatrészek. Rutinos webvásárló vagyok, mindig egyel több alkatrészt rendelek, mint amennyire szükségem van. Nem csak azért, mert "elteszem, jó lesz későbbre", hanem mert nem ritka az ilyen:

dscn1619.JPG

Innen bizony egy golyó hiányzik. S nem azért, mert út közben esett ki, hiszen a zacskóban sem találtam. Ez már ilyen volt, amikor a mofakerben feladták (más netes boltokra is ez a jellemző). Szóval ha kettőre van szükségem, hármat rendelek, jó eséllyel kettő használható lesz, ha mégsem, a háromból össze lehet rakni kettőt. Bosszantó, de ez van.

Felújítottam az első villát. Először is eltávolítottam a kopott alsó kormánykónuszt, a következőképpen:

dscn1608.JPG

A régi kormánykónusznak még hasznát vesszük. Az újat felmelegítve sem sikerült a helyére tolni, szükség volt egy kis kalapácsos noszogatásra, s hogy ne sértsem meg az új alkatrészt a régit használtam feltámasztónak.

dscn1613.JPG

dscn1616.JPG

A villából a kormánykónusz mögött kiálló "tüske" eredetileg nem tudom, milyen volt; mostani hegyes alakját szemmel láthatólag otthon reszelték ki. Még rejtélyesebb, hogy van egy másik első villám, amiről ez a végállás ütköző teljesen, gyárilag hiányzik.

dscn1606.JPG

A motorral legutóbbi, tizenhét évvel ezelőtti útja alkalmával elestek, s talán nem is kicsit - lehet, hogy a villanyaknál a végállásütköztető részek ezért hajlottak el.

dscn1647.JPG

Ezeket visszahajlítottam (feltételezett) eredeti alakjukra. A kormánycsészéket kicseréltem - körben haladva kikocogtattam a régit a helyéről, az újat bekalapáltam a helyére. Ezt vagy gumikalapáccsal illik csinálni, vagy fa "alátét" segítségével (gumikalapácsom nincs, de egy darab parketta kéznél volt).

dscn1652.JPG

A lehajlott lábtartót visszahajlítottam. Némi drótkefézés után látható lett, mekkora a baj.

dscn1638.JPG

dscn1627.JPG

Az egyik oldalról a hegesztés repedt szét, a másik oldalon az anyag repedt végig. A legtökéletesebb megoldás az lenne, ha egy vastagabb fémdarabot odaidomítanék és odahegeszteném erősítésnek, de olyan lehetetlen alakja van ennek a részek, hogy csak nehezen lehetne ide ilyen pótdarabot készíteni. Másrészt ha ilyet akarnék odahegeszteni, az viszonylag sok hegesztéssel járna - s mivel nem tudok szépen hegeszteni, ez kockázatokat rejtene magában. Sem a rutin, sem az ideális szerszám nincs meg ehhez: a hegesztő gépem eredetileg három amperfokozatú volt, de egyszer egy pincetűz alkalmával víz alatt töltött pár napot, s azóta csak a legerősebb fokozat működik: 2,5 mm-nél vékonyabb anyagoknál nagyon kell ügyeskedni, mert könnyen átlyukasztja.

Szóval, egyszerűen kireszeltem a repedéseket és áthegesztettem:

dscn1646.JPG

Hát ige, mondtam, hogy könnyen átlyukasztja.

dscn1639.JPG

A képeken látszik, hogy nagyjából teljesen darabokra szedtem a motort - de a sztender a helyén maradt. Egyszerűen azért, mert nem tudtam leszedni. Sokáig nem találtam a nyitját, hogy hogyan jönne le. A neten sem találtam róla semmit. Aztán amikor drótkefével meg csavarhúzóval lekapirgáltam róla a sok évtizedes retket, megtaláltam a rögzítőpöcköt, ami a szender tengelyét a helyén tartja. Ezt kell kiütni aztán kicsúsztatni a tengelyt. Csakhogy az elmúlt fél évszázadban úgy belerohadt a pöcök a helyébe, hogy hiába kalapáltam. Félő, hogy eltöröm az alumíniumot. Úgyhogy ez ott maradt.

dscn1623.JPG

S ha már a feladott projekteknél tartunk... Hasonló pöcköt kell kiütni a lengéscsillapítókból is, hogy szét lehessen szedni. Mivel volt itthon egy tartalék pár Star lengéscsillapító (a tarcali kovácsmestertől kaptam), úgy gondoltam, az egyik legrosszabb állapotút szétszedem, hogy feltérképezzem, hogyan is lehet szerelni és felújítani, aztán az így gyűjtött tapasztalatok segítségével a többit is felújítom.

Elvileg úgy kell szétszedni, hogy a nyakánál lévő pöcköt ki kell ütni, aztán lecsúszik a vége. Azaz valószínűleg nem csúszik le, mert oda van gyógyulva - de ilyenkor a rugót/porvédőt hátra kell húzni, az alatta lévő résznél be van lapolva, ott villáskulccsal meg lehet akasztani s úgy le lehet mozgatni a végét a helyéről. Már a pöcök kiütése is kockázatos volt (alaposan oda volt gyógyulva), és persze nem is jött szét utána. Próbáltam hátrahúzni a rugót, de alatta, ahol a dugattyúszáron a lapolásnak kellene lenni, valami végütköző gumiperselyt találtam, s ezt nem tudtam arrébb csúsztatni a helyéről - ez nem egy emberes munka.

dscn1604.JPG

Aztán utánaérdeklődtem a Star fórumon, hogy hogyan is nézne ki ez a lengéscsillapító-felújítás. A válasz lelombozó volt. A belső részek szétszedése is nagyjából lehetetlen, meg nem is érünk vele sokat, mert cserealkatrészek nem léteznek hozzá, legfeljebb legyártatni lehet, ami kell - ha van, aki vállalja.

Szóval, ezt feladtam. Tervezem, hogy kíváncsiságból szétszedek egy lengéscsillapítót, de majd csak később, amikor lesz rá időm. Egyelőre megtakarítom őket és mennek vissza a helyükre. Ha nagyon rosszul muzsikálnak, cserélem őket. Létezik jó minőségű, német utángyártott lengéscsillapító, de egy vagyonba kerül, szóval ez aligha opció. Na, majd lesz valahogy, ezt egyelőre elnapolom.

Egy látványosabb dologgal fejeztem be az aznapi szerelést. Nem gondoltam, hogy ennyire látványos lesz.

Szerelés közben megemelve meg meglötyögtetve a tankot azt gondoltam, több mint félig van (jóféle 17 éves) benzinnel. Leeresztettem ami benne volt. Lecsavartam a benzincsapot, de nem jött belőle semmi, mert a szűrőkupak (vagy mi annak a neve) teljesen el volt tömődve. Sőt, be volt rohadva a helyére, annyira, hogy nem tudtam kipiszkálni onnan, mert szétmállott. Nemes egyszerűséggel oldottam meg a dolgot:

dscn1655.JPG

Kicsurgattam belőle, amit lehetett. Kb. nyolc literes a tank, legalább négy litere számítottam, de lényegesen kevesebb volt benne a folyékony halmazállapotú anyag. De bőven akadt más:

dscn1657.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesstar.blog.hu/api/trackback/id/tr6213675372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása